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聴くということ Just listening

私にとって、オーディオとは、音楽を聴くためのもの、と第一回で書きました。


では「聴く」とは?

オーディオマニアにとっての『聴く』は、音場の再現、定位、高音が低音が…、或いは⚪︎⚪︎の音が入っているのが聞こえるか…などなど、録音されている特定の何かに注目することが多いと感じます。雑誌記事などの影響を受けるとこういう聞き方をしますよね。分析的とでも言いましょうか?


一方、単に音楽を,楽しみたい人は自分の好きな歌の歌詞を覚えるために聴いたりします。

バンドや楽器演奏をしていると、自分のパート、例えば、ギター、ベース、ドラムス、或いは歌など、自分のパートをコピーするためにそこに集中しますよね。加えて譜面を眺めながら、歌詞カードを見ながら、自分のパートをこなす上でまわりのパートを聴くことでしょう。


あなたはどんなタイプですか?


私の場合は、楽器もやって歌も歌っていましたので聴いてコピーするようなこともしていました。

また、演奏や奏者の人となり(演奏の時の気持ちが感じられるか)、など、演奏の出来たも言える部分が気になります。

こういうのは特定の音が入っていれば良いわけではなく、聴いていて総合的に感じられるものなのです。

場の空気、ライブの歌手やバックバンド、観客のノリなども同様です。

そういうのを感じられることが、私の『聴く』なのです。奏者と繋がるとでも言いましょうか?


では、どうやったら、それが再現できるのか?

これは簡単なようで難しい。多分お金もかかります。何故なら全帯域に渡って高感度、高速反応で再生出来ることが求められるからです。

特定の音域がでしゃばっているだけでは再現出来ません。またこのような高能率システムにすると、粗が出るので音が悪くなったように聞こえる可能性も高いです。その時に判断を間違えると元の木阿弥。正しく判断して進めると新たな境地に立つことが出来ます。


そういう観点から私の聴く対象はどちらかと言うと所謂『名演奏』に寄っています。

高音質レコードをよく鳴らすことが目標ではなく、普通のレコードのうち名演奏のものをよく鳴らすことが目標になります。



In the first article, I wrote that audio is for me to listen to music.


So what does it mean to "listen"?


For audiophiles, "listening" often means focusing on a specific part of the recording, such as the reproduction of the sound field, the positioning, the highs and lows... or whether you can hear the sound of ⚪⚪. This is how you listen when influenced by magazine articles, etc. Shall we call it analytical?


On the other hand, people who simply want to enjoy music listen to the lyrics of their favorite songs to memorize them.


When you play in a band or with an instrument, you concentrate on your own part, such as guitar, bass, drums, or singing, in order to copy it. In addition, you will listen to the parts around you while looking at the sheet music and the lyrics card as you play your part.


What type are you?


In my case, I played an instrument and sang, so I also listened and copied.


I'm also interested in the aspects of the performance that can be said to be good, such as the performance and the personality of the performer (can you feel the feelings when playing?).


In this case, it's not enough to have a specific sound, but it's something that you can feel overall when listening.


The same goes for the atmosphere of the venue, the live singer and backing band, and the enthusiasm of the audience.


Being able to feel these things is what I call "listening." Shall I say it's connecting with the performer?


So how can we reproduce that?


This seems simple but is difficult. It probably costs money. This is because it requires high sensitivity, high response, and high fidelity reproduction across the entire frequency range.


It cannot be reproduced if only a specific range is prominent. Also, if you use such a high-efficiency system, there will be roughness, and it is likely that the sound will sound worse. If you make the wrong decision at that time, you're back to square one. If you make the right decision and proceed, you can reach a new level.


From that perspective, what I listen to tends to be what are called "great performances."


The goal is not to make high quality records sound good, but to make well-performed regular records sound good.




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